Jag kommer inte på någon rubrik för jag har tappat orden

.
"Nej, för mig är neger en neger. (...) Det ska ju inte vara ett skällsord att bli kallad neger. Det finns ju den röda rasen, den gula rasen och jag är ju av ett vitt ursprung. En neger är en neger, inget nedsättande." Annika Rydh (SD)
.
"Det handlar om hur man väljer att beskriva de människorna. (...)Traditionellt i Sverige så är neger en färg." Martin Kinnunen (SD)
.
Alltså rasbiologi, verkligen? Neger är inte negativt betingat, verkligen? De, vilka "de"? De annorlunda, de farliga? "De" används vanligen för att beskriva vad som inte är vi, alltså det avvikande. Och tilsist, neger är en färg, VERKLIGEN?!
.
Jag hittade artikeln via LadyDahmer.

Kommentarer
Postat av: creando

Man häpnar! Finns inga ord...absolut inga.... Suck!

Kramar Kicki

2011-11-29 @ 20:07:52
URL: http://creando-kicki.blogspot.com
Postat av: Sara

Men alltså, på riktigt? Traditionellt en färg? Det måste vara ett skämt, samma nivå som "men man får ju säga vitlök!". Ja, det spanska ursprunget är ju en färg, men i svenskan har det aldrig använts som en färg, utan som en benämning på en folkgrupp. Miffon.



ps. 50-talet ringde och ville även ha tillbaka uttrycken "den röda rasen" och "den gula rasen".

2011-11-29 @ 21:13:56
URL: http://grasparven.blogspot.com
Postat av: maria

Jag blir galen

2011-11-29 @ 22:27:07
Postat av: Kajsa

"Det hela handlar ju om hur man väljer att uppfatta det, det behöver inte vara negativt"!!!

Herregud, så sjukt.

2011-11-30 @ 16:05:50
URL: http://kobranhuggertill.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0