Självkänsla

 
De senaste dagarna har jag haft så himla ont i huvudet, det finns liksom ingen ände på det. När jag kom hem efter att ha hängt hos min bror idag kände jag mig bara helt slut. Jag la mig på sängen, drog ner persiennen och la en blöt handuk över ansiktet. 
 
När jag låg där tänkte jag på mig själv. Miljoner gånger har jag gråtit för att jag är så elak mot mig själv, förstör för mig själv, misstror mig själv, i vissa lägen är jag min egen mobbare, och jag är vidrig. Det är hemskt och så vill jag inte ha det. Så jag fokuserade på mina goda sidor, och ironiskt nog så anser jag att en av mina främsta egenskaper är att jag är snäll, jag är en klok, god vän med stor omtänksamhet. Alltså är det ganska ironiskt, för så elak som jag kan vara mot mig själv har jag aldrig varit mot någon annan.  Det här är ett mönster jag försöker bryta, jag vill vara snäll mot mig själv, för då blir jag en gladare, trevligare, intressantare, mer fokuserad människa. 
 
I och med detta bestämde jag mig för att starta en ny kategori på bloggen, självkänsla. Här tänkte jag samla tips och tankar kring hur man gör för att tycka mer om sig själv, bidra gärna och fuck jante
 
Mitt första tips alltså, ge dig själv tid att fokusera på dina positiva egenskaper. 
 
 
Hur gör du för att trivas med dig själv? Varför är du awsome? Vi kan väl hjälpas åt att skapa en plats för allt positivt?

Kommentarer
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Kära Sofia!
Så fint här blivit. Varmt och härligt på nått vis - som du.
Jag har varit en dålig kommenterare den här sommaren. Ja du vet ju varför. Det är kaos här. I förrgår var det kaos och idag har det varit än värre. Men, nu är det bättre igen. Det är en brottningmatch att vara jag just nu.

Bara så du vet så har jag inte avskrivit att du å jag ska träffas, antingen här eller i Sthlm. Jag vet inte riktigt hur det ska gå till MEN JAG VILL. Är du fortfarande sugen på att komma hit till ön?

Puss

2012-08-24 @ 21:09:22
URL: http://ninaruthstrom.se
Postat av: Evelina

Du ÄR fantastisk! Det var faktiskt exakt dom orden som kom upp i huvudet på mig när jag läste ditt inlägg om alla negativa känslor du har! Och sen hittade jag orden här nere. Så det kan gå! :)

Jag har inte så många tips på hur jag gör för att tycka om mig själv eftersom att jag är som du, snarare elak än snäll med mig själv. Dock har jag kommit igång med träningen ordentligt nu vilket gör att jag för första gången på jättelänge är mer nöjd med mig själv. Jag mår både fysiskt och psykiskt bättre och min sambo behöver inte brotta ner mig i mina ångestattacker längre! Ta i trä!! Träningen är i alla fall något som får mig att tycka bättre om mig själv. Jag ser att jag kan, jag utvecklas och mår bättre. Sen att jag trycks ner av mina egna tankar så fort jag ser en söt tjej på stan är väl en annan sak... något att jobba på!

Du är i alla fall fantastiskt och en inspiration för mig med alla dina fina inlägg!

Ibland ljuger jag för mig själv, främst via bloggen. Jag postar såna där överäckligt glada inlägg med fina bilder osv för att försöka må bättre. Tror att det bara är ett yttre som inte är att lita på dock. Men försöka kan man. En vän till mig sa i gymnasiet "Folk frågar ofta mig hur jag kan vara så glad hela tiden... det är för att jag alltid lyssnar på glad musik".

Kram!

Svar: Först och främst, tack för din så himla fina kommentar!
Visst är det så, att träning gör att man ser kroppens funktion och styrka, snarare än hur den ser ut och vart det blir veck när man sitter ner. Typ. Jag har lite svårt att komma igång med träningen, mår så himla bra när jag gymmar, men är iallafall ute och går mycket.

Men visst är det så att man ljuger i bloggen! Herregud... Men jag försöker att vara ärlig och nyanserad när det gäller känslor just (sen ljuger jag om hur jag har det hemma, haha!), för jag tror att folk behöver se att helt vanliga människor ofta mår dåligt, att skammen försvinner.

Må gott!

Kram!
Sofia

2012-09-04 @ 22:13:43
URL: http://finaevelinasliv.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0