Dagen då jag hittade 2000 kronor

 
Dag 10 av 50. Jag och min syster skulle åka till Skansen, väl där skulle vi möta min Gudmor/moster och några kusiner. Vi åkte buss till Slussen och skulle ta trappan upp till Katarinahissen för att sedan gå bort till Djurgårdsfärjan. 
 
 
När vi gick i trappan fick jag syn på den. Ni vet, man känner igen den där röda färgen. En ihopvikt 500-lapp, vikt två gånger på mitten, precis som jag (dåförtiden) brukade vika mina egna pengar. Jag plockade upp den, och jag och min syster tittade spralligt på varandra. Vi såg oss omkring och stannade till. 
 
Då jag vecklade upp den fattade jag ingenting, var det ett skämt? Det var inte en, inte heller två, utan fyra femhundralappar. Mitt 16-åringa jag förstod ingenting. 
 
När jag kom hem den kvällen så gjorde jag det enda jag tyckte att jag kunde göra. Jag ringde polisen. Jag lämnade in de 2000 kronorna i hopp om att den stackaren som tappat dem skulle vara så dum att hen ringde polisen. 
 
Några veckor senare fick jag hämta ut pengarna igen, ingen hade velat ha dem och de var mina. Nästan. 300 kr fick jag betala till polisen i administrativa avgiften. Det kostar på att ha ett rent samvete. 
 

Om du vill önska eller föreslå en dag eller ett tillfälle som du tycker bör rymmas i 50 dagar om mitt liv får du jättegärna lämna en kommentar. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0