Konsten att inte göra av med pengar

 
Först och främst, det här ämnet öppnar för så sjukt många roliga/smöriga/katchy rubriker, t.ex. "Lev rikt, betala lite", "Fattig får mer" eller varför inte "Tunn plånbok, rikt liv". Färdigfnissat. Okej.
 
Jag tänkte skriva lite om mina bästa tips på hur man slipper känna sig som en liten lus när pengarna är slut. För visst är det lätt hänt, att man bara känner sig så himla jävlig när man är pank? Jag tror att det här handlar om två saker, å ena sidan, det man måste sluta med, å andra sidan, det man kan göra istället. Så:
 
Sluta slösurfa på diverse webshoppar. Genom att lägga din tid på att tråna efter saker som du ändå inte ska köpa så skapar du bara ett behov som inte går att uppfylla, och därmed en otillfredställelse inom dig själv. Du blir vad du saker, inte vad du har. 
 
Sluta (den här kanske väcker ramaskri) läsa bloggar som du blir suktad av. Är din svaghet kläder, undvik modebloggar. Är det bakverk, undvik bak- och matbloggar. Även här handlar det om att fokusera på det man inte har, vilket inte gör någon lyckling. 
 
Räkna på de utgifter du kan kontrollera. En stor pengatjuv för mig är fika. Jag blir en vidrig person när jag blir hungrig, så ofta har jag ansett mig "behöva" ta en fika (vips, minus 25-100 kr). Var lite smart, spring in på Ica och köp en banan/energibar eller liknande. Även om du gör ett köp så blir det betydligt billigare. 

Sluta dra kortet. Alltså det är helt enkelt det enda som gills i det här sammanhanget. De två översta punkterna handlar om att inte tillfoga sig själv obehag, men om du ska spara in på pengarna, så är det helt enkelt att sluta dra kortet som gäller. Se det som en ovana, för visst är det en ovana? En kaffe här, lite tuggimmu där, ett nytt block här och ett armband där... SLUTA BARA.
 
 
Ta initiativ. Om du ska träffa dina vänner och ni vanligtvis brukar gå ut att äta kommer det antagligen bli lite märkligt om du, när ni ses fråga om alla inte ska gå hem till dig istället. Däremot om du bjuder in dina vänner på middag eller gemensam matlagning eller knytis eller så brukar alla tycka det är mysigt. 
 
Klädbytardag, samla några vänner och uppmana dem att ta med några klädesplagg som de inte använder längre. Byt alternativt lånebyt med vanrandra. För dig, helt nya kläder helt gratis. 
 
Byt bio mot museum, kolla vad som är gratis i din stad, ofta krävs det lite förarbete, men jag tror att alla blir glada om någon ringer upp och frågar efter sällskap till musem istället för bio, gratis och mycket mer socialt. 
 
Fika hemma, då kan du bjuda på både kaffe, smoothie och mackor utan att det blir i närheten av lika dyrt som på café, och så blir du oftast bjuden tillbaka. 
 

Vad är ditt bästa ekonomiska tips? Vilka utgifter tycker du är lätt och svårt att skära ner på? Fyll gärna på min lista!
 

Kommentarer
Postat av: Julia

Mest vill jag bara skriva att jag tycker du verkar awsome! Vore jag chef skulle jag ringa dig omg.
Men mitt bästa sparartips handlar om att bryta tankevurpan "att jag har rätt till". Tyvärr har jag inte rätt till sådant som jag inte har råd med såsom häftig tv, mode och makeup. Ta till sig orättvisan i att saker (förutom det basala såsom tak över huvudet och mat för dagen) inte är en mänsklig rättighet utan ett plus som jag inte alltid kan unna mig. Det kanske låter flummigt men jag mår bra av att fatta att jag inte kan handla bara för att jag "behöver" för hur mycket av de saker jag vill ha BEHÖVER jag egentligen?
Hmm, men det är lättare sagt än gjort. Dock tänker jag inte följa ditt råd och sluta läsa bloggar som får mig att sukta för då måste jag sluta titta in hos dig och det gillar jag :)

Svar: Alltså duu! Du får en känslomänniska som mig att fälla en tår. Du är också awesome!
Och absolut, visst tror man att det är en rättighet. Och även vissa saker som man tycker är nödvändiga, som man faktiskt inte har råd med och då får de va. Så är det bara.

Puss och kram rara!
Sofia

2012-09-13 @ 13:19:23
URL: http://aliaslillamy.blogg.se
Postat av: Guevacci of Sweden

Tusen tack! =)

2012-09-13 @ 15:21:48
URL: http://guevacci.se
Postat av: creando

Vilket himla toppeninlägg! Bortsett från det där med bloggarna då.... ;)

Själv försöker jag tänka återvinning i allt. Loppis i första hand och gör det själv. Klarar man sig låååångt på. Och att ta med egen lunch till jobbet.

Kramar Kicki

2012-09-13 @ 18:06:20
URL: http://creando-kicki.blogspot.com
Postat av: Evelina

Något jag skulle vilja bli bättre på är att ta cykeln istället för bilen vid kortare resor. Skrämmande vad lat och bekväm man blir när man har bil!

Svar: Ja, det är både skönare och bättre med cykeln. Vi har ingen bil, men lite samma resonemang med bussen för min del.
Sofia

2012-09-16 @ 11:49:54
URL: http://finaevelinasliv.blogg.se
Postat av: Kajsa

Klädbyte är verkligen hur bra som helst! Jag har varit på flera stycken och det är alltid jättelyckat och jag har alltid kommit hem med en massa snygga och nya (för mig) kläder.

Svar: Tänk om man kunde ha någon typ av blogg-klädbytardag? Fast då kostar det ju porto, men ändå. Tycker det är så kul med blogg-interaktion.
Sofia

2012-09-18 @ 14:01:27
URL: http://kobranhuggertill.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0