Zucchinigratäng

 
Här om dagen gjorde jag en så jävla god maträtt: Zucchinigratäng. Receptet har jag hittat på, så om du ska laga det och något inte känns rätt så gör du helt enkelt som du själv tycker.
 
För 3 portioner behöver du
3 st zucchini
1 frp krossade tomater
1.5 dl riven parmesan 
1 burk matvete
3 charlottenlökar
1 vitlöksklyfta
Kryddor till tomatsåsen (oregano, basilika, chili, rött vin eller vad du nu föredrar)
 
Steg 1
Gör en tomatsås (jag fräste löken i olivolja, tilsatte tomatkross och rödvin, kryddade med (egenodlad) chili, (egenodlad) oregano, torkad basilika, socker (ca 1 tsk) och vitpeppar). Undvik att salta för mycket då parmesanosten är väldigt salt, jag saltade inte alls och det var kanske i minsta laget. Men, ska vi säga halv saltdos? Knepet för att tomatsås ska bli gott och inte smaka metall är att låta den puttra så länge som möjligt, så börja med det. 
 
Steg 2
Ta en osthyvel och hyvla tunna skivor av zucchinisarna, jag gjorde på längden, men det är såklart en smaksak.
 
Steg 3
Varva zucchini, matvete, zucchini, parmesanost i en ungsform tills den är nästan full. Häll då på din tomatsås och det sista av parmesanosten. Jag hade som sagt ca 1.5 dl ost men lite mer hade nog varit gott. Matvetet hälldel jag i direkt från burken. 
 
Steg 4
Grädda på 200° i ca 30 minuter, ta sedan ut den och låt vila ca 10 minuter innan du äter. Jag har ätit den både varm och kall och säger nog att kall/ljummen är godast. 
 
 
Den här maten är god, vegetarisk, billig (skulle tro att hela gratängen kostar ca 40 kronor), nyttig (matvetet bidrar med protein, inga snabba kolhydrater, grönsaker och fett, allt i ett) och lättlagad. Så kom nu inte och säg att grönt är svårt, grönt är skönt! 

Kommentarer
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Det här ska jag göra. Å nu skriver jag inte bara det, utan nu SKA jag göra det. Du är min vegetariska förebild.
Puss

Svar: Gör det, du kommer dö i munnen, önskar jag gjorde mer!
Sofia

2012-09-09 @ 10:14:55
URL: http://ninaruthstrom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0