Mina tankar om köttkonsumtion

 
Till och från så tänker jag på min köttkonsumtion. Jag tror att man måste hitta långsiktiga lösningar som känns bra. Å ena sidan: Jag lever bara en gång, jag vill inte missa god mat, och jag gillar kött. Å andra sidan: Jag kan inte stå raktyggad inför min köttkonsumtion. Lösningen som vi (jag och Ch) valt är att vi har blivit hemma-vegeterianer. Dvs. Vi har slutat köpa hem kött. Vi ska självklart äta upp det vi redan köpt (vet att det ligger en kycklingfilé eller två i frysen), men sen köper vi inget mer. Däremot kommer vi inte tacka nej om någon bjuder på kött (dessutom så är oftast "vardagsköttet" inte ens gott, typ köttfärssås, vegetarisk pastasås med zuccini, paprika och bönor är tusen gånger godare). 
 
Ganska dålig bild till inlägget för jag kan mer om kost än att tro att två kronärtskockor är bra mat om man vill äta vegetariskt på lång sikt. 
 

Hur tänker du kring kött och mat? Äter du kött varje dag? Till varje måltid? Finns några begränsningar?Dela gärna med dig, lämna en kommentar!

Kommentarer
Postat av: creando

Nja, jag får nog ta fram skämskudden här. Jag äter gärna fisk, men även fläsk, nöt och fågel. Jag gillar kött helt enkelt. Och vill fortsätta äta det. Men jag kan ju se att köttproduktionen är ett problem.... Dilemma... Och nu stoppar jag fortfarande huvvet i sanden...

Bra att er att ta ställning sådär! Heja er!

Kramar

2012-08-14 @ 18:07:42
URL: http://creando-kicki.blogspot.com
Postat av: Julia

Grymt bra inlägg! Det är svårt att håla huvudet högt och äta kött. Är man medveten och påläst så är det nästan omöjligt. Ändå är det så svårt att ge upp...
I mitt fall handlar "det svåra" om att på ännu ett plan vara obekväm. Att ändra mina och familjens vanor och kräva anpassning av omgivningen när man redan ses som en obekväm feminist och genusaktivist. Men jag skäms och kan inte försvara min dagliga konsumtion av kött. Men sakta förändras ändå vanorna. Kyckling och köpeköttfärs blir ovanligare i frysen och makens "hem-jagade" kött tar plats. Vi försöker köpa av vänner med sund inställning till de djur de föder upp. Närproducerat före anabolakyckling osv. Men vi har långt kvar...

Svar: Jag vet, det var mestadels därför jag slutade vara vegeterian. Jag gillar inte att försätta andra i obekväma situationer. Som när någon lagat mat åt mig, då tycker jag att man ska äta den maten. (Liksom, det är inte DÅ jag vill flagga mina åsikter).
Därför är det här med hemmavegeterian bra för oss, för här är vi överrens. Och många som vi bjuder på middag uppskattar en helt vegetarisk måltid.
Sofia

2012-08-14 @ 19:03:25
URL: http://aliaslillamy.blogg.se
Postat av: Madeleine - Mamma - Foto - Oslo

Ja puh, glad jag hade shorts idag och kunde ta av tröja för det blev såå varmt!! :D

2012-08-14 @ 20:53:56
URL: http://madeleines.se
Postat av: Emma says style, love & rock and roll.

Många bäckar små liksom. Jag är ju själv helveg. och har varit det i otaligt många år men min sambo äter kött, dock gör han som ni, han köper inte hem det. Utan isåfall käkar om han blir bjuden eller om vi går på restaurang. Det är ju faktiskt också att ta ställning. Man behöver inte gå hela vägen. Tänk om alla kunde minska ner och äta exempelvis en måltid vegetarisk i veckan - skulle göra stor skillnad för vår planet samtidigt som man visar köttindustrin att man faktiskt inte går med på alla vidrigheter!

Svar: Jag vet!
Och jag tror som sagt på långvariga lösningar. Jag tycker att det är dags att hitta mellanvägar. Vegetarisk mat är inget radikalt, för fan. Som du säger, vegetariskt ibland låter och ÄR enkelt, men skulle (främst miljömässigt) göra en enorm skillnad.
Sofia

2012-08-15 @ 10:23:22
URL: http://emmasays.se
Postat av: Ida

Pratade faktiskt om just hemma-vegetarian med en kompis senast igår, så det är en bra lösning tycker jag. Själv äter jag inte kött/fisk/fågel alls men däremot gelatin/löpe/ägg. Blir för omständigt annars. Tacka nej till mormors bullar? Mammas potatisgratäng? näääää.

2012-08-15 @ 17:36:48
URL: http://hejaida.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0