Ett vidrigt folk.

Jag gick just förbi en tiggare som sitter vid min tunnelbana ibland. Vi brukar hälsa, men jag är faktiskt dålig på att ge pengar. Jag vill inte vara det. Men jag är det. 

I alla fall. Idag hade hon en skylt vilket hon inte brukar, det stod "jag ska åka hem till Rumänien på torsdag, snälla hjälp mig med pengar till bussbiljetten". 

Vi sa hej och jag gick mot mitt tåg, hade som vanligt inga pengar. 

Sedan slog det mig att det var en strategi för att få pengar. Vi (som land) har hatar sönder dessa människor, så det enda sättet för dem att få pengar är att försäkra oss om att de snart är borta. 

Idag skäms jag över att vara svensk. Jag mår illa över att tillhöra det vidriga folket, det hatande folket. 

Kommentarer
Postat av: OPROFESSIONELL | allmänt awesome

Det är så bottenlöst sorgligt. En sån skamkänsla i magen. Ett sånt hemskt skav i hjärtat.

2014-06-26 @ 10:09:31
URL: http://oprofessionell.se
Postat av: saralovisa

Åh, ajajajaj. AAAAAJ! Det gör så ont!
Jag skäms sönder. Efter en semester i ett skoningslöst segregerat vitt skåne var det som att luften kom tillbaka när jag fick återvända till mitt härligt mångkulturella ålidhem. Jag skulle aldrig byta bort det mot något!

Min modiga superkvinna till vän, som alltid gör sånt där som jag önskar att jag hade mod till själv, lyckades växla några ord på franska med en av tiggarkvinnorna som sitter här nere på köpcentrat. Hon behövde kläder och skor till sina 6 barn mer än pengar. Snabbt som ögat hade min vän samlat ihop kläder. När jag väl fick infon fixade jag kläder till kvinnans äldre barn, kläder som Alfons skulle fått ärva av min lillebror som men nu behövdes mer någon annanstans.
Min vän är alltså ensamstående mamma, just nu för sjuk för att arbeta och lever på socialbidrag för tillfället då hon inte kunnat slutföra sin lärarexamen eftersom hon kraschade totalt precis innan slutarbetet.
Ändå går hon med värk i kroppen fram till kvinnan och förhör sig om vad hon kan göra för att hjälpa till och ser sen till att ta ation.
Hon är på alla sätt så vacker. Precis sådär som jag önskade att jag alltid kunde vara.

2014-06-29 @ 23:03:04
URL: http://saralovisa.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0