Medmänsklighet

.
Jag försöker vara en medmänniska. Jag säger tack till busschaufförer o hjälper föräldrar med deras barnvagnar. Jag tittar i ögonen o erbjuder snytpapper till hjärtekrossade tonåringar.
.
Idag på tunnelbanan hjälpte jag en man på två sätt, jag knöt hans skonöre och svarade på vilken linje vi åkte med. Mannen var anorlunda (kanske utvecklingsstörd, drogpåverkad och/eller förvirrad är min gissning, men vad vet jag), och när jag gick av tunnelbanan stirrade hela vagnens passagerare på mig. "Är du galen som pratar med en galning?", "Varför höll du inte i din väska när han satte sig mittemot dig?", "tänk om han var sinnessjuk o skulle slå dig..."
.
Mitt svar är att jag är den enda som inte är galen i tunnelbanevagnen. Jag tror inte att mannen var en tjuv eller en galning. O tänk om hit o dit, tänk om han snubblar o slår sig för att ingen hjälpte honom med skosnöret? Eller tänk om han går hem o tar livet av sig för att han är så förjävligt utfryst?
.
Jag försöker vara en medmänniska, för det är ett sånt samhälle jag vill leva i. Jag ställer upp för människor o vill tro att människor ställer upp för mig.
.

Kommentarer
Postat av: sevendaysaweek

sv: tack så mycket!

2010-12-22 @ 14:32:07
URL: http://www.sevendaysaweek.se
Postat av: Rebecca

Vad fint av dig, jag försöker att vara lika medmänsklig jag, så gott man kan borde alla vara det. Tänkvärt inlägg!

2010-12-22 @ 15:59:41
URL: http://hallonsemla.devote.se
Postat av: Lisa L S

Tänk om alla tänkte som dig, vad mycket bättre dagens samhälle sett ut. Jag är uppfostrad till att hjälpa och att inte ha fördommar. Jag hade en pappa som alltid hjölpt de som behövde utan att tänka på vad folk runt omkring tycker och tänker. Jag försöker vara som honom.

Tyvärr ser man allt för många som bara står och glor och "inte vill lägga sig i" vid situationer som kunde blivit bättre om folk bara grep in. Bra tankeställare så här vid jul Det är ju trots allt medmänsklighet allting handlar om, inte vem som får mest julklappar!



Kram

2010-12-29 @ 19:34:38
URL: http://lisalstrannesten.blogspot.comh

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0