DIY Betongfat

Jag har ett betongfat hemma som jag gjorde förra sommaren. Det är faktiskt riktigt snyggt och det var enkelt att göra. Ett rejält pyssel. Här kommer en liten anvisning till hur man kan göra ett betongfat. 
 
Det här behöver du
♥ Betong
♥ Ett fat som du gillar formen eller strukturen på, jag tog en silverbricka från loppis
♥ Gladpack
♥ Små plywood-/spånskive-/brädbitar, ungefär lika stora som små tändsticksaskar
♥ Oömt arbetsbord eller en stor (störra än brickan som ska göras) spånskiva
 
Steg 1
Lägg den valda brickan uppochner på arbetsbordet/den stora spånskivan och täck den med gladpack. Det är viktigt att gladpacken blir så slät som möjligt då alla veck kommer att synas i betongen. 
 
Steg 2
Blanda till betongen enligt anvisningarna på förpackningen, den måste ha en ganska fast konsistens då du inte ska gjuta i en form. 
 
Steg 3
Kasta fast betongen på den uppochnedvända brickan så att det täcker, om du bara häller på den kommer du att få fler luftbubblor i ditt fat, du kan också ta en stekspade och liksom pulsa på betongen så att luften sipprar ur.
 
Steg 4
Ta de små träbitarna och dra bort överflödig betong, försök att få så jämn yta som möjligt på betongen då detta kommer vara fatets undersida, man vill ju att det ska kunna stå utan att vicka. 
 
Steg 5
Låt fatet torka så länge som det står på anvisningarna på förpackningen. Vänd sedan på fatet och ta försiktigt bort brickan. När ditt fat är torrt kan du lacka det, måla det, slipa det. Själv lät jag mitt vara. 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: creando

Riktigt, riktigt snyggt tycker jag. Och påminns om att det var en sak jag skulle göra, gjuta i betong...

2012-08-29 @ 13:53:42
URL: http://creando-kicki.blogspot.se
Postat av: Kajsa

Så himla snyggt!

2012-08-30 @ 19:52:45
URL: http://kobranhuggertill.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0