Bloggvett, del 1: Spam

 
Jag har funderat på bloggvett på senaste, och kommer publicera några inlägg kring vad jag tycker är rätt och fel (och även artigt och oartigt) i bloggvärlden. För som i alla kommunikationsformer finns sociala regler, såkart inte en enda uppsättning, men de finns. Och jag saknar någon utbening av dem. Så del 1 får bli det här med spam. 
 
Många som bloggar gör de för att få bekräftelse. Man vill få fler läsare och mer respons. (Såklart så är detta inte enda anledningen till att folk bloggar, men en av dem). Ett sätt att få bekräftelse är att synas, tillexempel genom att lämna kommentarer på andras bloggar. Det här är något som jag gör. Jag kommenterar de bloggar jag tycker om, för att lämna ett litet avtryck någonstans. Förhoppningsvis tycker någon att min kommentar är intressant och kommer således till min blogg, och förhoppningsvis gillar de den och kommer åter. Så långt, inga problem. 
 
Det som gör mig så jävla irriterad är spam. Alltså kommentarer som totalt saknar anknytning till mig och min blogg. Förut brydde jag mig inte om det men nu tar jag bort dem. Som ett statement. Om en kommentar så uppenbart inte är till mig eller min blogg så har den helt enkelt inget här att göra. 
 
Nu kanske folk inte tycker att det här är så farligt, och nej, det kanske det inte är. Men jag tycker att det är viktigt med folkvett, även på internet. T.ex. fick jag ett spam på inlägget om min farmors begravning (tog bort det på en gång). Allvarligt talat liksom. 
 
Jag har rutit från angående spam förut, här kan du läsa om det. 
 

Vart tycker du gränsen går för vad man får skriva i kommentarer hos andra? Stör du dig på den typen av spam? Eller har du något att tillägga i resonemanget? 

Kommentarer
Postat av: Evelina

Det är Fruktansvärt irriterande med spam! Folk som frågar hur det är, om man ska lägga till varandras bloggar på bloglovin osv. Fick en kommentar av någon när jag hade skrivit ett inlägg om hur bedrövligt livet var som löd något i stil med "Men gumman hur är det.. blablabla". Som om personen som skrev det verkligen brydde sig?? :P

ps. Dina fiskar behöver aldrig vara hungriga när jag kikar in här!! ;)

2012-09-16 @ 11:25:10
URL: http://finaevelinasliv.blogg.se
Postat av: anna m ludde

Word!

2012-09-16 @ 22:55:52
URL: http://annatotti.se
Postat av: Hanna

Jag avskyr spam. Raderar allt som inte har med inlägget att göra. Svarskommentarer gillar jag inte heller. Svara i din egen blogg istället har jag lust att ryta. Iom blogg.se:s nya design kan man ju svara i sin egen blogg och man får veta när just min kommentar fått ett svar.

Svar: Jag håller med dig. Innan man kunde svara i sin egen så svarade jag om det var någon fråga eller så. men aldrig typ "tack hihi", när man läser det så ba: va?!
Sofia

2012-09-19 @ 06:43:53
URL: http://hannafialotta.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0