Kökstankar

 
Vi håller på att planera en köksrenovering här i lägenheten. Såhär ser ramarna ut: Det är en bostadsrätt som vi antagligen inte kommer bo hela vårt liv i, så valen måste vara hemnet-allmängiltiga. Det är ett rätt litet kök (ca 340 x 260) med köksinredning längs ena långsidan, dörr på ena kortsidan och fönster på andra. På långsidan närmast fönstret står kyl och frys, och ett matbord för två personer står mitt på den långsidan. De funktioner som ska in, och var de ska vara är ganska bestämt.
 
Materialvalen är däremot lite mer lösa. Eventuellt ska vi lägga in nytt golv, och i så fall ha samma golv i hallen (som är anslutande). Tapeten i hallen är Morris & cos Golden Lily. Jag hade gärna haft ett mönstrat golv, men det känns som att det blir för mycket att dänga in ett marrockanskt golv med tanke på att halltapeten är ganska vågad. 
 
(Juste, en parantes här. Vår lägenhet är på 45 m2, stockholmsvit i vardagsrum och sovrum, mönstrad tapet i hallen. Gammal parkett i vardagsrummet, "vitlaserat" laminat i sovrum och ett träfärgat laminat i kök och hall, som kanske byts ut för att det är så dåligt lagt. Jag tycker att det är viktigt att hela den lilla lägenheten samspelar för att det inte ska bli kaos.)
 
 
 
 
Luckorna tror jag blir vita från Ikea (METOD), gärna utan handtag. Sen ska det ju bli kakel/stänkskydd, bänkskiva, och som sagt, golv. 
 
Köksbilder från IKEA, Hemnet inspiration och Marrakeshdesign.se
 
Dessa köksbilder ligger i min inspirationsmapp. Så för att kategorisera, bänkskiva: Rostfritt stål, trä (helst inte då både jag och Ch är rätt slarviga), betong eller marmor (samma motargument som trä). Kakel: Mönstrat, typ Marrakeshdesign eller något lite mer franskt, jag kan även tänka mig typ ärtgrönt glaskakel, men där har en viss sambo satt ner foten. Vanligt vitt 15 x 15 med mörk fog är ju också fint, men aningen överexponerat, samma med det fasade lantkaklet. Ett alternativ som inte finns med på bild är vit knappmosaik. 
 
Sammanfattningsvis: Jag vill ha en kombination av något vitt och stramt (luckorna), något mönstrat (kanske kakel eller golv) och något i trä (bänkskiva eller golv). Jag vill inte maxa budgeten (med tanke på att vi, som sagt, inte ska bo här hela vårt liv), men samtidigt så är det ju en vädeinvestering iom att det är bostadsrätt. Dessutom är en (för mig) skitviktig aspekt att detta inte ska vara något att vara rädd om, utan ett kök som vi ska kunna rocka loss i.
 
 
Såå, any input?!

Kommentarer
Postat av: Malin

Kan du inte köra det marockanska mönstret fast lite mer vit-på-beige-på-beige? Och ha ett mönster som känns i samma storlek som blommorna på tapeten, så det blir rörelse men inte färgmässigt jobbigt för ögat.
Puss

Svar: Mjo, skulle gå. Jag är helt för mönsterkrock i hallen, men vi är ju två... Eller marrockanskt istället för kakel, och något mer vanligt golv..? Puss
Sofia

2014-04-06 @ 16:38:28
URL: http://ultramalin.blogspot.com
Postat av: Malin

Jag skulle välja ett schysst trägolv (typ ek i det gråare hållet) och marrockanskt/mönstrat kakel. Trägolv är väl det första personer tittar på på en visning har jag hört = kör klassiskt.

2014-04-09 @ 12:30:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0