Jävla lärarprogram!

.

Jag kom just hem från en föreläsning på lärarprogrammet, föreläsningen hette Samverkar hem och (för)skola och skulle bland annat behandla åtgärdsprogram. Jag såg framför mig hur jag äntligen skulle få svar på min frågor, t.ex. så undrar jag:

-finns det någon mall för ett åtgärdsprogram?

-betyder förälderns underskrift på ett åtgärdsprogram någonting eller är det bara en symbolisk handling?

-hur lång tid förväntas arbetet med att utforma, genomföra och utvärdera ett åtgärdsprogram kring en elev ta?

-hur mycket schemalagd tid för arbete med/kring åtgärdsprogram finns?

-vilka juridiska aspekter av ett åtgärdsprogram finns?

.

Efter två timmar så har jag fått lära mig att en elev kan känna sig trängd i ett samtal med föräldrar o lärare, samt att man inte själv ska koka ihop lösningen på problemet. Ännu en gång har lärarprogrammet lyckats erbjuda en föreläsning som istället för att gå igenom grundbultarna talar lite svävande kring innehållet. Såhär uppfattade jag även föreläsningen om betygssättning för några veckor sedan.

.

Jag hade förhoppningar på att lärarprogrammet skulle kunna hjälpa mig att bli den superpedagog jag vill vara, men istället så är det en okej-stämpel, en legitimation på mig, men jag är fortfarande densamma.

.


Kommentarer
Postat av: Anna Ekström

Sofia, jag har läst upp det här för både ministrar och rektorer. Fortsätt skriva!!!

2011-04-26 @ 10:58:58
Postat av: Johan Kant

Hej Sofia,

Mitt namn är Johan Kant och jag har idag träffat Anna Ekström. Hon berättade om dig och dina ambitioner - och din frustration. Jag är biträdande rektor i Haninge, söder om Stockholm, SO-lärare i botten och bloggar en hel del. Prova och läs min blogg, jag är riktigt kritisk till lärarutbildningen.



Jag kanske kan hjälpa dig, lotsa dig, ge dig bra tips på böcker så att du kan få ut så mycket av din utbildning som möjligt. Läs och hör av dig till mig.



MVH



Johan Kant

2011-04-26 @ 17:56:19
URL: http://johankant.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0