Premiärinlägget

.

Nu ska jag ge den nya kategorin ett ärligt försök. Här kommer en textsnutt, och förhoppningsvis updaterar jag denna kategori minst en gång i veckan (privat mål). Jag hittade till Apan via Lady Dahmer, och hon (Apan alltså) för en diskussion om huruvida klackskor är kvinnoförtryck eller inte. Här kommer min tanke på ämnet (lämna gärna dina tankar kring det).

.

Jag kan bli så jävla provocerad av att det inte är okej att göra sig fin för sig själv. Om jag tar på mig klackskor, rakar benen, sminkar mig eller på annat sätt gör mig fin så gör jag det för mig. Jag vill ha credd från mitt sällskap för att jag gjort mig fin, för gud vet att det är en jävla vetenskap att måla en snygg eyeliner, eller att gå i klackar utan att likna en kamel. Däremot så har kvinnor historiskt sett gjort sig vackra för män, bland annat genom att bära klackskor. (Så jag kanske inte borde vara så bestämd i min åsikt?). Nåja, åter till frågan om klackskor är kvinnoförtryck. Jag tror att det blir till förtryck när man tar det för givet, när det blir ett krav och en norm. Jag vill som sagt ha credd när jag anstränger mig, och det gäller inte bara yta, utan mycket inom kvinnokultur.

.

 


Kommentarer
Postat av: anna

Jag håller med dig! Jag älskar att sminka mig, göra mig fin och ha klackskor ibland när jag känner för det. Jag älskar även att glida runt ofixad i mjukisar när jag känner för det. Jag älskar att ha ett val helt enkelt, och vill gärna få credd för att jag ansträngt mig. Däremot gör jag det främst för min egen skull, för att jag mår så bra när jag vet att jag är fin och för att det är najs med lite uppmärksamhet ibland. Det går ju åt båda hållen, jag uppskattar när killar är fina i skjorta och parfym men ställer inga krav på att de måste ha det.

2011-03-29 @ 10:40:37
Postat av: anna

(ps! gillar nya kategorin. ds)

2011-03-29 @ 10:41:14
Postat av: saralovisa

Tummen upp för dig raring!

Jag begriper itne varför det skulle ha att göra med förtryck, simon är inte speciellt impad av mina höga klackar. Han tycker bara att det verkar opraktiskt och frågar alltid om det inte är dags för sneekers snart.

Men ack, jag vill vara fin för mig!

2011-03-30 @ 23:46:07
URL: http://saralovisa.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0