Om "Mot alla odds"

.
Igår såg jag premiären av Mot alla odds på 1an. Ett program där en grupp funktionsnedsatta människor tillsammans ska ta sig från Viktoriafallen till Skelettkusten. Redan här börjar min hjärna snurra och jag vet inte vad jag ska tycka. För spontant tycker jag två saker:
.
1. Fy fan va bra att tvn rymmer olika typer av människor.
2. Varför måste just funktionsnedsatta vara med i det program som inte är en tävling, där ingen röstas ut? För att de är svagare? För att de inte skulle klara av att tävla?
.
Jo för jag tänker lite såhär, måste inte alla människor träna på ödmjukhet och "no one gets behind"-tänket? Jag spyr när Paulo Roberto hetsar människor att tävla för att få vara kvar, vara med. Man bedöms hela tiden samtidigt som man går bakom ryggen på vänner och gör pakter och detta egoistiska sätt att vara sprider sig till andra platser i samhället.
.
Fas vad händer när det "snälla programmet" endast består av funktionsnedsatta människor? Jo, de stämplas med en viss typ av personlighet och förväntas vara ödmjuka, tålmodiga etc. Herregud, det är väl skillnad på en kille med CP-skada och en kille utan armar?
.
Deltagarna i programmet.
.
Så snälla, hjälp mig att få klarhet, vad tycker du?
.

Kommentarer
Postat av: emma

Hejsan :) jag driver en blogg om smink och skönhets så om du är intresserad om sånt skulle jag bli jätteglad om du vill titta in! :) om du ofta får finnar handlar dagens tips om en anledning många tjejjer får finnar, och hur man löser det :)

Ha en grym dag, kram!

2012-01-18 @ 15:26:36
URL: http://makeupisglam.blogg.se/
Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Jag tycker du tänker helt rätt.

DOCK gillar jag inte heller att se när folk plågas som i Robinsson eller blir taskigt bemötta som i Sveriges Mästekock (där är det dock en annan sak eftersom det är en sak som de GÖR och inte vad de ÄR som kritiseras).

Ska folk hålla på å röstas ut i tv tycker jag att handikappade också ska kunna röstas ut.

Men helst hade jag nog sett att man sket i hela rösta-ut-grejen, för alla.

2012-01-18 @ 19:41:07
URL: http://ninaruthstrom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0