Om växter, och kärleken till dem.

Jag är så sugen på nya krukväxter hemma! I nuläget har jag två svärmorstunga som jag tycker är riktigt fula, en paraplyaralia som jag gillar om den väl kom igång (men jag har hopp, i vår kommer den växa, det har jag på känn). Dessutom tre uppstammade hibiskus som jag haft sen de var skott, men som jag nu har bestämt mig för att bara satsa på en. (De är ganska fula, och har inte blivit mer än ca 50 cm på tre eller fyra år, så en ska få superkärlek och de andra ska få vandra vidare). 
 
Jag kan inte jättemycket om växter, men efter att ha spenderat några timmar med att bildgoogla känner jag att ctronträd, olivträd, fikon, sicksackbuske, myrten, fjädersparris, ginko, hybridalm, jakaranda, japanskt pepparträd och thunbergaralia faller mig i smaken. Kolla bara! 
 
Du får jättegärna skriva din favoritväxt, eller tips eller hej bara, hej räcker. 
 

Förresten, snart börjar odlarsäsongen, då kan vi prata om fröer som trycks ner i jorden och förtjusningen över ett första bladpar. Men tills dess tänker jag fokusera på sicksackbuske och citronträd (would you like some lemon in that gin and tonic of yours?).
 
Förresten igen! Balkongsäsongen, sen ska vi prata om den. Själv tänkte jag fylla min med mynta och timjan. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0